søndag 11. september 2011

Does it Sound like Kafka? #4 (Wolff)

Christian Wolff (1934 –) som sammen med John Cage, Earle Brown og Morton Feldman utgjorde den såkalte New York-skolen, er sønn av forlegger Kurt Wolff som i 1913 publiserte debutboken til Franz Kafka. Det var Max Brod som presenterte Kafka for Kurt Wolff i 1912 da de sammen besøkte Ernst Rowholts forlag i Leipzig hvor Wolff arbeidet. Året etter opprettet Wolff Kurt Wolff Verlag og fortsatte å utgi både Brod og kafka. Å bli utgitt av Wolff betød å få tilgang til hele det tysktalende publikum og til en langt mer omfattende og seriøs kritisk interesse. I et brev til sin forlovede Felice Bauer skrev Franz Kafka om sin forlegger:

[S]e hvilken sympatisk förläggare jag har. Han är i tjugefemårsåldern, oerhört stilig, och Gud har begåvat honom med en vacker hustru, några miljoner mark, lust att bli förläggare och föga sinne för förlagsverksamhet (136).

Wolff publiserte flere av Kafkas tekster: Betraktninger (1913), det første kapittelet fra Amerika-romanen – «Der Heizer. Ein Fragment», «Die Verwandlung», «Das Urteil», samlingen Ein Landartz. Kleine Erzahlungen », «In der Strafekolonie» (1919) og etter Kafkas død Das Schloss (1926) og Amerika (1927) i samarbeid med Max Brod. I 1919 flyttet Wolff forlagshuset fra Leipzig til München. I 1930 førte den økonomiske krisen til avvikling av forlagshuset. Han skilte seg fra sin kone Elizabeth og bosatte seg i Firenze sammen med sin nye kone Helen. I 1938 reiste de til Paris og videre til New York i 1941, hvor han sammen med Helen opprettet forlaget Pantheon Books.

I essayet «A Life without Bach and Beethoven» skriver Morton Feldman om sitt første møte med Christian Wolff:

He was sixteen – Orpehus in tennis sneakers. The son of Kurt Wolff, an extremely important European publisher (…), he came out of a background of intense intellectual cultivation. (…) [H]e was at home in terrain other men found uncomfortably abstract (15).

Kanskje kan det i de åpne, demokratiske komposisjonene høres et svar til Kafkas klaustrofobiske, byråkratiske fremstilling av verden: En ny musikalsk moral uten ordrer eller absolutter, ingen gåter eller labyrinter, ingen tomme symboler eller hierakiske strukturer, bare ren materiell form hvor alle elementer er likeverdige.

lørdag 10. september 2011