søndag 8. januar 2012

Mikrofonplassering

Da sangprestasjonene flyttet
fra konsertsalen og inn i studio
førte mikrofonen til at det ble
utviklet nye sangmetoder:
Intimitet tok over for intensitet

Mikofonplassering ble en kunstform
med opptaket av den dvelende stemmen
som det ypperste bevis på
spisskompetanse

Frank Sinatra er et eksempel
Billie Holiday kunne også vært det,
men for henne var den dempede stemmen
et være eller ikke være der hun
opptrådte på de illegale klubbene
i forbudstiden

For ikke å bli hørt ute på gaten gikk hun
tett opp til bordene for å synge og
improvisere over de samme versene
Senere tok hun med seg denne teknikken
inn i platestudio

Tiår senere, da rocken var blitt
populærmusikkens ledende sjanger
ble det behov for å gjenskape
råheten fra konsertsalen i studio:
Intensitet ble beviset på autentisitet

Mikrofonplassering ble en kunstform
med opptaket av den hylende stemmen
som det ypperste bevis på
spisskompetanse

Joe Elliot er et eksempel
David Bowie kunne også vært det,
men for han dreide det seg om et
være eller ikke være der han hutret
langs muren på vei til Hansa studio

En hardt komprimert Neumann U47 ble
satt opp nær munnen sammen med en U87
lenger unna for å skape rom når Bowie
presset stemmen, og resultatet ble gjengivelse
av subtil desperasjon

Mikrofonplassering ble en kunstform
med opptaket av hysteri
som det ypperste bevis på
spisskompetanse

Mikrofonen er i berøring
med verden, og ubehaget
Lar mennesket forsvinne
i lag på lag av lyd
i morgenlyset
som drøm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar