onsdag 17. september 2014

God omtale

God anmeldelse av sakprosaantologien Signatur i siste nummer av Prosa (#4 2014), og ikke så verst omtale av mitt bidrag heller:

"I samlingens mest avanserte tekst, «Til melkens pris», vendes blikket både innover og utover. Utgangspunktet er personlig: Tore Stavlund utforsker farsslektens «meierimenn» og spesielt sin egen fars historie: «hvorfor ting ble som de ble for far.» Denne personlige ferden bakover i slektshistorien ligger som en dirrende streng i fortellingen, samtidig som melkens mytologi og en mer allmenn beretning om det norske samfunnet vikles ut. Stavlund klarer å skape litteratur av erindringene fra da han som tenåring hadde ekstrajobb som assistent for vaktmesteren på farens meieri. Jeg hører den ugjennomtrengelige støyen på maskinrommet lenge etter at jeg har lagt fra meg boka, som en kontrast til det rolige bildet jeg sitter igjen med av hvit, sildrende melk."

"Ved veis ende er det Tore Stavlunds og Ingeborg Sennesets tekster som har brent seg mest fast. Ikke fordi deres tematikk er viktigere eller mer relevant enn de andres, men fordi de ved hjelp av selve prosaen har evnet å snike seg inn under huden på meg. De utpreger seg verken ved å vende seg innover mot forfatteren eller utover mot verden. Men de språklige grepene gjør at leseren tas med på ferden."

Takk for den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar