fredag 1. august 2014

Notater

Musikk og steder. Steder og musikk. Ikke steds-spesifikk musikk, men endringer i opplevelse av et sted gjennom musikk og endringer i opplevelsen av musikk gjennom sted. 

House music. Jeg liker å sette på musikk i et rom og gå inn i et annet. Det forekommer at jeg setter på en plate og går ut av huset. Tanken på at musikken spilles der inne, at den lyder gjennom rommene, uten at noen andre ører enn veggenes egne, hører den, morer meg. Det morer meg fordi det er en slags poengtering av spørsmålet jeg så ofte undret over som barn: Finnes menneskene jeg kjenner når jeg ikke ser dem? Jeg klarte ikke å få ta på det, at det ble levd så mange liv helt uavhengig av min bevissthet om dem.

Hva er musikk? For å parafrasere Maurice Merleau-Ponty: Vår persepsjon fører til gjenstander, og når gjenstanden først er konstituert, fremtrer den som grunnen til alle de opplevelser vi har av den og vil kunne få. Hører jeg et anslag på et instrument, for eksempel på et piano, værende i et annet rom enn der pianoet blir spilt, hører jeg den annerledes 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar