torsdag 5. juli 2012

Sløyfer


Noe rykker i meg når jeg leser namedropping av artister eller referanser til musikk jeg liker i poesi. Jeg må straks lese nøyere, finne ut noe om hva det betyr at nettopp denne musikkreferansen blir tatt med inn i språket.

1
I diktet ”Den tiden vi hadde i verden” fra Noe svart av Jacques Roubaud står disse strofene:

Sløyfer av lys og musikk / Glenn Gould Brian Eno Anthony Braxton / Flakkende minne om stavelser som falt i et annet språk (114)

Avantegarde-jazz-saxofonisten Anthony Braxton, hva gjør han i et dikt skrevet av en franskmann på åttitallet? Atpå til i en bok om sorgen etter en død ektefelle? Og


Og Brian Eno? 


Glenn Gould er mindre fremmed i sammenhengen. Referanser til klassisk musikk er en av poesiens standardøvelser. Mang en poet har latt seg berøre av Gould, ikke kun av hans glassklare toner og krystallklare klanger men også hans tragiske historiet. For et innblikk i Goulds betydning les Thomas Bernards Havaristen.


Jeg er fan av Anthony Braxton. Jeg er også fan av Brian Eno. Dette er to kunstnere som har hatt stor betydning for meg som lytter og som praktiserende musiker.

Å lese disse navnene gjør at jeg må begynne på nytt, gå til bake til den første siden og lese boken om igjen for å finne ut hvordan navnene og navnenes konnotasjoner korresponderer med resten av teksten.


2
I danske Lars Skinnebachs bok Enhver betydning er også en mislyd, står disse strofene i ”KBH. DYBBØLSGADE”:

30. juni  / Hører Glenn Branca / Symphony NO. 1, Movement 3 / når hele tiden et punkt / hvor jeg må afslutte / diktet eller gå (44)

Og videre:

Senere / hører The Ascension – EP / og mislydene / spiller med / i en slags gitterstruktur / der strukturerer / et rum / bagved (45)

Og videre:

3. juli / Hører Lesson NO. 1 / Bad Smells, ca / et kvarters tid inde / Glenn Branca / Signaturen / er sikkert en stærkere kraft / end et ansigt, at ville gøre / sit manglende ansigt / til signatur (46)

Og videre:

Hører G.B. / Symphony NO.1, Movement 4 / Trærne er beskidte / og klare

Jeg holdt på å dette av stolen. Glenn Branca? WTF? 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar