Hva savner vi i norsk litteratur?
Spørsmålet var oppe til samtale rundt hagebordet da jeg i sommer hadde helgegjester på hytta. Og
der vi satt og nippet til hvitvinsglassene våre, på tuppen av odden, omgitt av
den store innsjøen, farget blå av en skyfri ettermiddaghimmel og hvis
overflate kun lot seg bryte opp av vannskikjørernes krumme vendinger, var vi
underlig låst til å tenke til skjønnlitterære sjangere, til fiksjonen, som om spørsmålet om hva vi
savnet i norsk litteratur, bare kunne dreie seg om skjønnlitteraturen.
Kanskje
var det varmen. Hetebølgen.
Deilig akkurat da, slik den myknet oss opp og
unnskyldte oss vår bedagelig anlagt refleksjonevne og søvnige hedonisme, men potensielt
problematisk på langt sikt.
For slik er det selvsagt ikke. Det handler ikke bare om fiksjonen.
Om noe mangler i norsk litteratur, så er det utgivelser som bryter med sjangernes konvensjoner og åpner opp litteraturen for både den skrivende og lesende. For å si det lite presist.
Selv mumlet jeg noe om en mer fabulerende prosa, slik jeg ofte gjør, uten alltid helt å vite hva jeg mener med det. For jeg kan bare skrive om det i generelle vendinger, som en litteratur som frir seg fra de litterære sjangerkonvensjonene, men som samtidig makter å formidle noe om vår tid, slik vår tid er preget av det flyktige og det raske, av spinnet, som kan åpne opp diskurser som kan bidra til at flere føler seg kompetente til å bidra til diskursen. En ny modernisme, så å si.
Åpen, søkende og inkluderende. En prosa som både i form, stil og metodikk gjenspeiler hvordan det er å leve i dag.
Om noe mangler i norsk litteratur, så er det utgivelser som bryter med sjangernes konvensjoner og åpner opp litteraturen for både den skrivende og lesende. For å si det lite presist.
Selv mumlet jeg noe om en mer fabulerende prosa, slik jeg ofte gjør, uten alltid helt å vite hva jeg mener med det. For jeg kan bare skrive om det i generelle vendinger, som en litteratur som frir seg fra de litterære sjangerkonvensjonene, men som samtidig makter å formidle noe om vår tid, slik vår tid er preget av det flyktige og det raske, av spinnet, som kan åpne opp diskurser som kan bidra til at flere føler seg kompetente til å bidra til diskursen. En ny modernisme, så å si.
Åpen, søkende og inkluderende. En prosa som både i form, stil og metodikk gjenspeiler hvordan det er å leve i dag.
Da
Cappelen Damm i våres lanserte sin nye sakprosasatsing Signatur, (der jeg selv
bidro med et essay om norsk meierihistorie), ble ikke dette savnet imøtekommet.
Bidragene var gode hver for seg, men i sum ble det ikke det løftet for
sakprosaen som forlaget hadde satt seg fore å gi. Underlig tamt ble det, og
ikke så lite skuffende. Omslaget slik det var illustrert med et sett blyanter i
forskjellige størrelser og farger, lagt inntil hverandre, var verken attraktivt
eller inspirerende, men så mer ut som om boken var tenkt inn på et pensum. Cappelen
Damm er selvfølgelig unnskyldt. De har ingen som helst forpliktelsen ovenfor
mine litterære fantasier. De har sin agenda, og ikke minst en markedsavdeling
som sikkert vet hva som selger.
For
å få til hva jeg savner er det derfor, tenker jeg, når landets beste sakprosaredaksjon ikke får det til, behov for et nytt initiativ, en ny
forlagsidé, en revurdering av kvalitetsbegrepet, der et essayistisk utløp for
ideer kan ha like høy status som fullt ut gjennomtenkte, autoritære utleggelser
av ideer. Det finne selvfølgelig slike tekster, helt klart, men ikke som satt i
system. Og det finnes rom på markedet i dag for en slik serie.
I de følgende
postene skal jeg gjøre et forsøk på å sirkle inn hva jeg mener, og det med bruk
av et utvalg titler fra det britiske forlaget Zero Books.
*
Se også tidligere innlegg om lansering av Adam Harpers bok Infinite Music som ble utgitt på Zero Books i 2012.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar